Jente-appen som utfordrer personvernet

lulu

Nye mobilapplikasjoner lar deg rate eksen offentlig. Prisen du må betale er tapt personvern.

Vi tilbringer en stadig større del av våre liv på sosiale medier. Sammen skaper vi debatter på Twitter, vi poster bilder av lunsjen på Instagram og vi finner kjærligheten (eller en one night stand) på Tinder. Eldre generasjoner rister kanskje uforstående på hodet av denne ekstreme formen for usjenert nettblotting, men yngre generasjoner setter nesen i sky og eksponeringsbehovet enda høyere. I dag er vi alle fanatikere, og vi deler gladelig intime og private detaljer med alle som er villige til å sende oss en stakkarslig like i retur.

Vi lar oss til stadighet rive med av de nyeste trendene på applikasjons-fronten. De magiske appene blir elsket for alt de er verdt. Det vi derimot ikke tenker på er prisen vi må betale. Når skal vi innse at prisen for deltakelse og underholdning ikke nødvendigvis regnes i penger, men i salg av personvern?

Sex and the City marries Facebook
De nyeste applikasjonene har en sterk tiltrekningskraft på både store og små. Nettfenomenet Lulu er intet unntak: dette er jente-appen som skal ha tatt USA med storm. På Lulu kan du prate med likesinnede frøkner verden over, du kan stille alle de kleine spørsmålene som du bare ha svar på og – kanskje det viktigste – du kan rangere og legge inn «anmeldelser» av gutter du har vært borti.

Ja, du leste den siste setningen riktig. På Lulu kan du rate eksen din – offentlig.

tumblr_inline_mwiz2gkHC41r01u31 tumblr_inline_mwiurmeNHg1r01u31
Kjendiser er bare en del av pakka. Vanligvis er det mannen i gata som blir vurdert. (Kilde)

Lulu har potensial til å fremstå som den ultimate jente-appen. For å ytterlig poengtere denne rosaboblen, så kan man på applikasjonens hjemmeside finne et banner med påskriften «Sex and the city marries Facebook». Både appen og hjemmesiden er rosa, jentete og – utrolig nok – svært tiltalende. Nøkkelbegreper som «the value of girl talk» og «empower girls to make smarter decisions» flagrer forbi i forbausende høy hastighet. Også selve appen fremstår som svært tiltalende: på min egen profil kan jeg gi mannlige bekjente poengsummer utfra deres egenskaper. Eksen min kan bli hashtagget med #Trustworthy eller #Manchild.

Enkel moro

Konseptet virker tiltalende for oss jenter som ikke kan fatte og begripe hva det var vi gjorde feil på første date. På Lulu finnes det til og med en egen rådgivningstjeneste (Dear Dude!) som svarer på alt usikre jenter burde lure på. Det virker lovende. Verst av alt: det virker nesten genialt.

lulu2

Dessverre er ikke bruken av applikasjoner som Lulu problemfritt. For selv om de kanskje scorer høyt på underholdningsverdi, så scorer de særdeles lavt på opprettholdelsen av brukernes privatliv. Lulu, og lignende applikasjoner, krever nemlig å bli synkronisert med din private Facebook-profil. Ideelt sett burde varsellampene blinke allerede her, men det høye antallet nedlastninger av Lulu vitner om at særdeles mange har valgt å ignorere nettopp dette. Kanskje vi er for nysgjerrige. Eller enda verre: kanskje vi rett og slett ikke bryr oss. Uansett årsak, det er et faktum at Lulus synkronisering henter inn alle dine personlige opplysninger fra fjesboka. På få sekunder har din virtuelle verden blitt åpnet for nye eiere. Ditt liv er ikke lenger bare ditt. Personvern er nå en tapt sak.

Det er problematisk å gi fra seg rettighetene til sitt virtuelle liv. Aktiviteter som nå foregår privat på applikasjonene, kan plutselig bli kringkastet til alle som vil se – uten at du kan gjøre noe som helst med det. Foreløpig er Lulu, og lignende applikasjoner, koblet til Facebook via eksterne lenker. Det vil si at du via linker på applikasjonen kan bli videresendt til andres Facebook-kontoer. Men hva hender hvis denne koblingen reverseres? Hva hender hvis Facebook fortløpende poster dine aktiviteter fra Lulu? Hvor kult er det å fylle feeden til vennene dine med det kleine faktum at du faktisk rangerer gutter på nettet? Og, ikke minst, hvor kult er det å dele med Facebook hvem du har ligget med?

Oversharing er dermed et konsept som gjør seg særdeles gjeldende på applikasjoner som Lulu. Ikke bare deler du ditt eget liv, du deler også privat informasjon om andre.

Din private virtuelle verden, hele ditt sosiale nettliv, er nå din valuta i møte med spennende applikasjoner og underholdende ratingsider. Disse applikasjonene kan ikke kjennetegnes som annet en lettvint moro, de er en form for enkel underholdning. Men kan vi hevde at de er verdt en ofring av personvernet? Kan vi, med hånden på hjertet, hevde at det var verdt å gi en applikasjon som Lulu tilgang til hele vårt private nettliv, kun for å få muligheten til å tagge eksen som #Manchild?

Tapt personvern

Det er ingen tvil om at sosiale medier er morsomt. Selvsagt er det det! Det er tross alt derfor vi tilbringer så mye av vår hverdag på nettsamfunn som Facebook og Twitter, og apper som Lulu. Det er morsomt, vi lar oss underholde, vi lar oss kjøpe. Men la oss allikevel ikke glemme personvernet. Det er et skjørt konsept. Og det er verdt mye.

«App-markedet er preget av uklare ansvarsforhold og mange ulike aktører å forholde seg til» står det skrevet på nettsidene til Datatilsynet. Informasjonen du deler ut og gir andre tilgang til, er dyrebar valuta for både nettaktører og kommersielle forhandlere. Dette er et marked som svært få mennesker i det hele tatt er klar over. På Facebook tjener Mark Zuckerburg seg styrtrik på å vise annonser basert på mine interesser og aktiviteter. Bildedelingstjenesten Instagram er den virkelige eieren av «mine» bilder. Hva apper som Lulu velger å gjøre med min informasjon, er vanskelig å spå.

Sosiale medier er kanaler for både morsom og god underholdning. Det er ikke noe galt med å være aktiv på sosiale medier, men for all del – vær kritisk. Tenk over hva du er villig til å laste ned, og, ikke minst, hva du er villig til å laste opp. Ikke selg både sjelen og personvernet for litt billig underholdning.

Christina studerer litteraturvitenskap på UiO, og jobber som frilansskribent. Hennes store drøm er å bli journalist. Christina liker store drømmer, sterk vin og høye sko. Hun mener alltid noe om alt, men har sjeldent peiling. Stor fan av klisjeer.