Kafka i en tynn tråd

Forvandlingen

Forvandlingen

I fjor gikk forestillingen «Forvandlingen» sin seiersgang på Oslos teaterscene. I år var suksessforestillingen tilbake på Nationaltheatret – men kun for en begrenset periode.

«Forvandlingen» er et resultat av et norsk-islandsk samarbeid, og det kombinerer nytenkning og tradisjon i ett og samme stykke. Regissør Gisli Örn Gardarsson har gitt Franz Kafkas klaustrofobiske novelle en ny drakt. Musiker Nick Cave har skrevet musikken. Resultatet er ren magi.

Hvorfor kan han ikke bare forsvinne?

«Forvandlingen» kretser rundt den helt ordinære kjernefamilien Samsa og deres noe ordinære hverdagsliv. Alt er sterkt rutinepreget, men familien trives i sin forutsigbare tilværelse – helt til sønnen Gregor en dag blir forvandlet til et stort og ekkelt insekt. Familien reagerer med avsky – hva kommer naboene til å si? Gregor, familiens forsørger og stolthet, er redusert til en simpel skamplett i deres ellers så prikkfrie tilværelse. Han passer ikke lenger inn i deres liv. For å opprettholde fasaden – både for seg selv og andre – blir familien enige om å låse ham inne på soveværelset. ”For hvorfor kan han ikke bare forsvinne?” roper de frustrert. Hvorfor kan han ikke bare slutte å eksistere? Tiden tikker av sted i familien Samsas hus. Etter noen uker glemmer de å mate ham. Så glemmer de å gi ham vann. Gregors liv ender i pur ensomhet på soveværelset, men familien sørger ikke – i stedet diskuterer de hvilken grøft de skal kaste liket i. Kafkas novelle viser oss hvordan fornektelse blir til skam, og om hvordan skam blir til ren avsky. Det handler om hvor fort vi mennesker mister vår menneskelighet.

Forvandlingen

Islandsk magi og teaterlek

Kafkas navn kan kanskje virke skremmende og komplisert for noen, men regissør og hovedrolleinnehaver Gisli örn Gardarsson gir oss en klassiker i ny drakt. Visuelt sett fungerer kulissene som et dukkehus, og vi får til enhver tid se hva som hender i de ulike værelsene. Gardarsson slipper oss derimot aldri ut av huset, publikum er like fanget som Gregor selv. Klaustrofobien ligger i luften, og denne følelsen blir styrket ytterligere da familien låser dørene og trekker for gardinene. Er det verden de stenger ute? Eller er det oss de stenger inne? Det er en spennende vri at Gregors rom opererer med en egen tyngdekraft. Gardarsson, i rollen som Gregor, klatrer rundt på vegger og tak – tilsynelatende helt uanstrengt. Han slynger seg rundt i tau, og viser publikum en kroppskontroll av en annen verden. Det er helt fantastisk å se på. Stykkets øvrige skuespillere briljerer. Ine Jansen gir oss den karakteren som tydeligst gjennomgår en psykisk forvandling: Ved begynnelsen er hun den elskende lillesøsteren, ved handlingens slutt er hun en voksen kvinne fylt av hat og avsky ovenfor insektet på værelset. Gisken Armand leker seg i rollen som astmatisk og egoistisk mor. Kim Haugen overbeviser i sin faderlige forakt og selvopptatthet. Leieboeren Fischer, spilt av Christian Skolmen, er et komisk og intenst innslag i stykkets ellers så taktfaste tempo. Det er tungt, men på samme tid nærmest urovekkende forfriskende.

Forvandlingen

Problematikken som tas opp i «Forvandlingen» er svært alvorlig og tung, men allikevel presenteres stykket med en overraskende letthet. Riktignok er det umulig å unnslippe den klaustrofobiske følelsen som stykket gir, men den blir betydelig lettet av komiske og friske innslag. Musikken er like tung som stemningen, men allikevel klokkeren og vakker. Scenene med Gregors klatring er helt fantastiske å se på. Hele salen holder pusten da Gardarsson – bokstavelig talt – henger i en tynn tråd. Men han leker seg, og det er det som gjør stykket så fantastisk bra. Absolutt alle på scenen leker seg.

Kafka for alle

Kafkas historie er selvsagt bearbeidet. Viktige originalmomenter er kuttet, men man får allikevel ikke følelsen av at noe mangler. Tematisk sett er Gardarssons historie identisk med Kafkas original. Fremmedgjøring står i sentrum, og vi får se de grusomme konsekvensene av hva som hender når man blir ekskludert fra sitt eget samfunn. «Forvandlingen» viser hva som hender med både den utestengte – og de som faktisk holder andre utenfor. Vi ser hvordan vanlige mennesker mister seg selv. Vi får se hvordan de mister taket om virkeligheten, og vi får se hvordan de til sist blir så fremmedgjort at de mister sin egen menneskelighet. De er ingenting lenger. De har ingen verdi. Gregor forvandling til et insekt er selvsagt en metaforisk forvandling. Opprinnelig ble denne metaforen knyttet til jødeforfølgelsene under andre verdenskrig, men i senere tid har den også blitt rettet mot både pubertet og innvandring. Stykkets mening blir dermed – som de sier – ”in the eye of the beholder”. Det er ingen tvil om at dette er en folkelig og gjenkjennelig bearbeidelse av Kafkas udødelige novelle. Gardarsson gir oss Kafka for alle.

Stykket har gått sin seiersgang over hele verden. Det er både visuelt vakkert og tematisk sterk. «Forvandlingen» er alt jeg personlig ønsker meg av et stykke, om ikke mer.

Bildekilde: Nationaltheatret.no

Christina studerer litteraturvitenskap på UiO, og jobber som frilansskribent. Hennes store drøm er å bli journalist. Christina liker store drømmer, sterk vin og høye sko. Hun mener alltid noe om alt, men har sjeldent peiling. Stor fan av klisjeer.