Kjønnsbarrierer i musikkbransjen

rihanna_shakira_cant_remember

Musikkbransjen i et nøtteskall: menn har medfødt talent, mens kvinner spiller på sex.

I flere hundre år har sosiale forventninger lagt lokk på kvinners kunstneriske frihet. Før midten av 1900-tallet ble kvinner nektet arbeid av orkestrere, ettersom de var sett på som mentalt og fysisk uegnet. En skulle kanskje tro at vi har kommet litt lengre, men også i dag er det vanskelig for kvinner å bli tatt seriøst innenfor klassisk musikk. På den andre siden kan kvinner godt brukes til å gjøre klassisk musikk sexy.

Det ble større rom for kvinner innenfor popmusikken etter at Spice Girls ble det første jentebandet som erobret førsteplassen på mange av topplistene verden over. Videre ble konvensjonelle kjønnsstereotypene utfordret av Riot Grrrl, og det ble et større mangfold i kvinnelige forbilder innenfor musikken.

En stund så det faktisk ut til at kjønnsbarrierene var i ferd med å brytes. Flere jenter enn gutter tok musikkutdanning. Jentene fikk til og med bedre karakterer enn guttene. Likevel har folk en oppfatning av at musikalske ferdigheter er medfødt hos menn, men ikke hos kvinner. Menn har med andre ord naturlig musikalsk talent, mens kvinner gjentatte ganger må bevise at de er verdt erkjennelse.

Veien til suksess

Grunnsteinene for suksess er til en viss grad avhengig av støtte fra agenturer og sosiale nettverk. Musikk er generelt sett på som et mannlig yrke, hvor ikke bare majoriteten av artistene, men også produsenter, kritikere, og andre maktfulle posisjoner er dominert av menn. Den skeive fordelingen kan gjøre det vanskeligere for kvinner å bryte gjennom.

Kvinner og menn har fremdeles ikke lik sjanse til å lykkes innenfor musikk. Mannlige artister har tilgang på flere ressurser, større sjanse for suksess, høyere lønn og lysere karriereutsikter, sammenlignet med kvinnelige musikere. Mange kvinner i musikkbransjen opplever å bli rådet til å revurdere karrierevalget!

Hyperseksualiserte kvinner uten personlighet, intelligens og talent

Det er åpenbare forskjeller for hvordan kvinner og menn blir representert i media. Hatton og Trautner (2011) analyserte over fire tiår fremsider av magasinet Rolling Stone, for å finne ut i hvilken grad kvinner og menn er seksualiserte. På 1960-tallet var under halvparten av kvinnene seksualiserte, mens på 2000-tallet var 83% av kvinnene seksualiserte. Det ble også merket en økende intensitet av seksualiseringen. På 2000-tallet var 60% av kvinnene hyperseksualiserte. Seksualiseringen av menn forekom på 17% av fremsidene med menn, men ingen var ansett som hyperseksualiserte. Dette viser et speilvendt bilde, hvor andelen seksualiserte menn tilsvarer andelen ikke-seksualiserte kvinner.

rolling-stone-covers

Det argumenteres at seksualiserte kvinner utfordrer tradisjonelle kjønnsroller og bryter tidligere tabu ved å være sterke og seksuelt aktive. På den andre siden er objektifiseringen av kvinner nedverdigende og direkte ødeleggende for psykologisk helse og velvære. Det handler med andre ord verken om nakenhet, kontroll over egen seksualitet eller frigjøring. Som Francis Underwood (Kevin Spaceys rollefigur i serien «House of Cards») sier: ”A great man once said, everything is about sex. Except sex. Sex is about power.»

Originalitet, seriøsitet og intelligens er ofte verdsatt når musikk evalueres. Objektifisering av kvinner gir et kunstig og overfladisk inntrykk. Studier viser at disse kvinnene blir sett på som umoralske, mindre talentfulle, uintelligente og uten personlighet og karakter. Det er dermed enkelt å forstå hvorfor seksualisering gir kvinnene en ulempe. Selv om du blir sett på som en av verdens mest innflytelsesrike mennesker blir du likevel avbildet i trusa.

beyonce-time_custom-99c02d6cff8f357a60b18a5c47a2c4a546a936c4-s6-c30

Sex selger

Intensiteten og omfanget av seksualiseringen gir god grunn til bekymring. Ubalansen av seksualiserte og ikke-seksualiserte promoterte kvinnelige artister har gitt en ny stereotype. Vi befinner oss i en situasjon hvor en kvinnelig artist i en stor grad er avhengig av image og attributter irrelevant til musikalsk talent. For kvinner, er talent ofte ikke nok for å oppnå suksess.

Klisjéen har fastslått at sex selger. Det er ikke akkurat overaskende at kvinner i musikkbransjen oppmuntres oftere enn menn til å spille på sex. En kan spekulere hvorvidt kvinner spiller på sex for å dekke over manglende talent, eller om kvinners musikalske utvikling reduseres ettersom de blir rådet til å fokusere på sex.

Det er en tragedie for både samfunnet og musikkhistorien om musikalsk potensiale og suksess blir satt etter hvorvidt du har penis, eller til hvilken grad du er villig til å kle av deg. Du kan kanskje oppnå suksess, men den har en holdbarhetsdato. Best før folk ikke lenger vil se deg halvnaken.

Charlotte Bøe har bachelor i psykologi, og tar master i Clinical & Public Health Nutrition. Er veganer, syr dansekjoler og er på evig jakt etter Londons beste kaffe. Charlotte blogger på http://charlotteconstanze.tumblr.com/