Kom deg ut!

5307566513_a7c3dd5208_b

Oppskriften på å trene ute når det er mørkt, vått, kaldt og kjipt.

Slapset ligger som skitten utflod langs veien, sludden slår deg i trynet, mørket har lagt sin klamme hånd over livet ditt. Og du, du skal ut og løpe.

Man går jo ikke ut av egen, fri vilje på sånne dager. Du må lure deg selv. Si til deg selv at du bare skal være ute i fem minutter. Etter fem minutter er uansett det verste gjort, så da kan du like godt holde på noen minutter til. Den verste delen er nemlig overgangen fra å være tørr og varm til å bli våt og kald. Den overgangen kan du ikke unngå, med mindre du har på deg altfor mye klær. Heldigvis trenger det ikke vare så lenge, og du blir fort varm igjen hvis du har kledd deg riktig.

Her er det utstyret du må ha (i tillegg til det vanlige treningstøyet ditt):

  • Refleks. Så mye som mulig, aller helst en refleksvest. De koster 60 kroner på Clas Ohlson. Dette punktet kan ikke diskuteres.
  • Supertøy. Det vil si trøye og stillongs i enten tynn ull eller såkalt teknisk materiale. Styr unna bomullen, den gjør deg bare klam og kald. En tettsittende stillongs får du plass til under den glitrende tightsen du pleier å bruke på treningsstudioet, og det er skikkelig digg å ikke fryse av seg rumpeflesket hver gang du jogger ut døra.
  • En overtrekksjakke som puster. Altså en som ikke er fra 90-tallet. Tidlig 2000-tall er helt greit.
  • Lue, votter/hansker og et skjerf eller en hals av noe slag. Styr unna bomullen igjen.

Dette kan være kjekt å ha:

  • Vintertights eller en overtrekksbukse. Vintertights er vanlig treningstights med fôr og/eller vindbeskyttelse. Du kan også bruke den gamle skibuksa di.
  • Ullsokker.
  • Hodelykt. Skal du løpe steder det ikke er belysning, er det smart å kjøpe en liten hodelykt. De billigste koster 2-300 kroner, veier ingenting og fungerer fint for jogging på asfalt- og grusvei.
  • Ullbokser som varmer daukjøttet på rumpa og lårene.

Dette er råflott utstyr:

  • Tjukk, megateknisk overtrekksjakke (skijakke). Koster masse.
  • Våtsokker. Våt-hva? Våtsokker. Sokker i våtdraktmateriale. Holder deg helt tørr på beina. Koster ikke veldig mye, men vær obs på at de tar ganske mye plass i skoene.

Påkledningstips:

Du skal fryse litt når du går ut av døra. Det er bedre med få enn mange lag klær, fordi det er mindre styr. Men to tynne trøyer varmer minst like godt som én tjukk, altså, uansett hva selgeren i sportsbutikken prøver å innbille deg. Helt vanntette jakker er ikke å anbefale, det blir veldig klamt. Ikke tro at du skal holde deg tørr, det skal du ikke. Du skal holde deg varm.

Om skotøy

Hardpakka snø er helt prima for vanlige løpesko. Er det bart, skal du selvfølgelig også bruke de vanlige joggeskoene dine. Er det brøyta og skrapa, er det nesten alltid trygt med vanlige sko.

Piggsko: løper du mye, kan det være kjekt å ha et par sko med knotter. Da er du sikra grep på de aller fleste underlag. Sko med knotter kan være litt hardt for føtter og bein, så være forsiktig de første gangene du bruker dem.

Brodder kan du bruke på de vanlige joggeskoene dine. Skal ærlig innrømme at de ikke gir den beste løpsfølelsen, men du får iallfall jogga. Og de er mye, mye billigere enn piggsko.

Men du! Vær forsiktig, da. Is er glatt og hardt. Bruk refleks. 

Headerfoto: planetlight via photopin cc

Siri Vilberg er journaliststudent fra Oslo, og hun liker å lese og løpe. Hun blogger på sirivil.no.