Løping for nybegynnere

5240453377_7d2a1869b8_b

Å løpe er slitsomt, men ikke for slitsomt for deg.

Ikke alle liker å løpe. Noen har vonde minner fra oppvarminga på fotballen, andre innbiller seg at de er for feite. Noen har gode grunner til å hate løping, andre har bare ikke prøvd. Jeg synes du skal prøve, for din egen skyld. Hvis du investerer litt innsatsvilje, risikerer du å sitte igjen med en ekstrem mestringsfølelse og en piggere kropp.

Det eneste utstyret du faktisk trenger, er en sports-bh. Joggesko er selvfølgelig et pluss, men du trenger ikke investere i et par lommeboktømmende, neonrosa greier med det første. De gamle, utslitte håndballskoene dine holder.

Når du bestemmer deg for å begynne med noe nytt, kan det være lett å overdrive i starten. Hvis du ikke har løpt siden Cooper-testen på ungdomsskolen, er det mer enn nok å jogge to ganger i uka. Begynn med 20-minuttersturer. Gå raskt og jogg om hverandre, til du har holdt på i 20 minutter. Du kan for eksempel gå to lyktestolper og jogge én.

Tripp av gårde med korte skritt. Lange skritt blir som å løpe på det tyngste giret. Nesten uansett hvordan du løper, kan du godt korte ned skrittlengden din, og dermed gjøre det lettere for deg selv. Det gjør ikke noe om du kunne gått fortere enn du jogger. Som all effektiv trening, skal løping være slitsomt. Det betyr ikke at du skal måtte legge deg ned på bakken og hive etter pusten når du er ferdig. Å være svett og ganske andpusten, er mer enn nok. I starten betyr det at du må gå i oppoverbakker, og kanskje noen ganger der det er flatt. Det er helt ok, så lenge du fortsette å gå, og begynner å jogge igjen når du er klar. Meter etter meter, minutt etter minutt, uke etter uke, måned etter måned.

Å løpe på tredemølle er mye kjedeligere enn å løpe ute. Hvis du er smart, og det er du jo, prøver du å løpe ute. Noen ganger er det selvfølgelig mye deiligere og mer praktisk å løpe inne, og da skal du gjøre det. Bare husk at 20 minutter på tredemølla kan føles som en time. Løper du ute, derimot, får du tømt hjernen samtidig.

Tenk på løpinga som et langvarig prosjekt. Selvfølgelig trenger du ikke løpe et forbanna halvmaraton. Kanskje finner du ut etter et par måneder at løping ikke er noe for deg, men da har du jo iallfall forsøkt. Kanskje finner du ut at du trives med å jogge 20 minutter, to ganger i uka, og er glad for at du har blitt en av dem som løper. Eller kanskje du får lyst til å løpe det forbanna halvmaratonet.

Og du, sånn helt til slutt: det blir mye lettere.

Headerbilde: Drongowski via photopin cc

Siri Vilberg er journaliststudent fra Oslo, og hun liker å lese og løpe. Hun blogger på sirivil.no.