Oh Chérie tester: Sukkerfri måned

sukker

Kan en godtemoms forvandles til en sunnhetsfreak på 28 dager?

Hvert år i februar gjennomgår tusenvis av mennesker frivillig faste gjennom programmet FebFast, en australsk organisasjon som samler inn penger til ungdommer med rusproblemer. Selv om dette foregår på andre siden av jorda, ser jeg ingen grunn til å ikke meldekicking sugar meg på – informasjon og motivasjonsbrev blir jo uansett sendt elektronisk, og dessuten er sjansen for å lykkes mye større ved å si fra til hele internett.

Du har fire fastemuligheter: sukker, alkohol, koffein eller sosiale medier. Jeg valgte en måned uten sukker. Hvorfor? Fordi «nei takk» ikke ligger i mitt ordforråd når søte saker tilbys og det ville jeg prøve å endre på. Fordi jeg er livredd for det indre magefettet som legger seg rundt organene, som det ble snakket om i Ida Fladens «Prosjekt Perfekt». Og fordi jeg ville teste egen viljestyrke. Med faste rammer kan vel enhver som spiser Snickers til frokost klare å endre sine uvaner?

Helsegevinster ved å kutte ut sukker

Før du får ta en kikk i dagboknotatene min, la oss ta en titt på hva forskningen sier om sukker og hva jeg faktisk kan spise.

«Det er ikke fettet som gjør oss fete. Det er sukkeret og alle de andre matvarene med høy glykemisk indeks som gir oss overvekt og problemer med livsstilssykdommer.» Dette er ifølge NRK budskapet til ernæringsfysiolog Dag Vilje Poleszynski, forfatter av boka «Sukker – en snikende fare» (2004). Poleszynski lever på en steinalderdiett, bedre kjent som lavkarbo, fordi han mener matvarer med høyt sukkerinnhold bidrar til blant annet fedmerelaterte problemer, hjerte- og karsykdommer og fordøyelsesproblemer.

Sukker forstyrrer balansen i kroppen vår på flere måter. For det første svekker det immunforsvaret vårt, og gjør oss dermed mer utsatt for infeksjoner. For eksempel er det altfor lite kjent at det å kutte ut sukkeret er effektivt for å unngå forkjølelse. For det andre blir hormonbalansen vår endret når insulinnivået øker. Og så er det slik at sukker tapper kroppen for viktige vitaminer og mineraler. I tillegg kommer adferdsproblemer av forskjellig slag som følge av at blodsukkeret svinger opp og ned. – Dag Vilje Poleszynski (via Aftenposten)

De lærde strides om den velkjente lavkarbodietten, men de fleste er enig i at sukker kun er tomme kalorier og tennenes verste fiende. Og all min fornuft sier at sukker ikke er sunt. Det er nok ikke så dumt å begrense inntaket. Råtne tenner, diabetes, sure oppstøt, dårlig fordøyelse, raskere aldring av huden og et evigvarende søtsug er ikke fristende – og selv om jeg ikke sliter nevneverdig med dette (foruten søtsug), blir jeg jo ikke akkurat yngre, slankere, penere eller noe annet i en alder av 30. Men jeg kan alltids bli sunnere.

Hva kan jeg spise?

Det er viktig å understreke at dette ikke er en hundre prosent sukkerfri diett. FebFast råder meg derimot til å holde meg unna alt som inneholder mer en fem gram sukker per 100 gram. Sjokolade utgår. Brus og juice utgår. Pasta, hvitt brød og junkfood utgår. Helt greit. Videre utgår meieriprodukter i light-versjon, de fleste frokostblandinger, ketchup, pommes frites, syltetøy, champagne og dessertviner. Tror kanskje jeg får litt problemer med den sjampisen? Jeg bor tross alt i Frankrike.

Jeg må med andre ord ut med dritten og inn med shitten. Havregryn, rugbrød, quinoa, grønnsaker og bær er «da shit» ifølge kostholdsplanen min. I tillegg er det ok med melk og ost (ikke lettvarianter), frukt (men helst ikke mango, banan og eple), øl og tørre hvitviner. Og hvis jeg absolutt må ha noe søtt kan jeg ty til organisk honning.

grønnsaker
Hurra! Grønnsaker kan jeg spise så mye jeg vil av!

Dagbok

Uke 1: Pågangsmot

Noe sier meg at det ikke er et sjakktrekk å starte dietten på ferie. Hva skal jeg si til de jeg er på besøk hos? Hvordan kan jeg takke nei til mat og drikke jeg ikke kan spise? Til og med kjæresten snøfter at «det var da litt av et tidspunkt du har valgt!?» Jeg tenker at dette er den største fallgruven for alle som er på diett. «Nå skal vi kose oss» er så innbakt i våre forestillinger om sosiale sammenkomster at det rett og slett kan være vanskelig å sosialisere seg i en fasteperiode. Vi har jo lært at det er høflig å takke ja. Derfor tar jeg med meg en pakke knekkebrød og erklærer, som det første jeg sier når jeg ankommer reisemålet, at null sukker skal entre denna kjeften i løpet av oppholdet! De tar det med knusende ro.

Jeg er nå på skiferie i de franske alpene. Jeg går ned en kilo de tre første dagene, kanskje fordi jeg står på ski hver dag og passer på hva jeg spiser, eller kanskje fordi jeg har vært på do en ekstra gang – hvem vet? Jeg innrømmer lett at tanker om KvikkLunsj og kakao med krem sniker seg inn, men heldigvis er jeg sammen med franskmenn, og franskmenn har ikke det samme forholdet til tursjokolade som oss. Vi nordmenn vi skal kose oss med snop hele jævla tida. Bare tenk på det! Vi koser oss på kino, på pauserommet på jobben, på besøk, på bussen, etter trening, før trening, foran TV-en, i parken og på skitur, biltur og alt som slutter på -tur. Det er ikke rart det blir mye sukker på oss.

Selv om folka er inneforstått med at jeg er på «diett» (jeg spiser fortsatt som en hest!), kommer de med forslag til søte saker vi kan lage. Men jeg står på mitt. Jeg klarer til og med å stemme fram kjøttfri mandag den mandagen. Jeg er så full av pågangsmot at det ligner ikke grisen.

hot chocolate
Drømmer om dette, men holder meg i skinnet.

Uke 2: Mensenhelvete

Mensen! Kroppen min skriker etter sjokkis slik den bare kan gjøre én gang i måneden. «Få det vonde til å gå vekk! GI MEG SUKKER NÅ!» Jeg vet ikke om jeg er indoktrinert av samfunnet til å tro at jeg trenger det eller om det faktisk er hormonene som trenger et kick, men cravings har jeg definitivt. Hadde det ikke vært for denne artikkelen jeg skal skrive, hadde jeg kanskje sprukket nå.

Jeg orker ikke trene eller gjøre noe fornuftig hele uka, men jeg har tatt med meg en god vane fra uke 1: Te! Jeg drikker baljer med te hver morgen og kveld. Svart te, grønn te, lakris-te, karamell-te, sitron-te og så videre, helt uten søtningsmiddel, slik jeg liker det. Teen stilner det verste skriket fra kroppen. Men uansett, mensen er viljestyrkens verste fiende.

Uke 3: Lærer meg omveiene

Denne uken føler jeg meg så lett og fin i kroppen. Jeg spiser knekkebrød med cottage cheese og bær, overnight oats, salater, egg og bacon, kylling og masse grønnsaker. Når jeg er på trening går det hardt og effektivt for seg, slik at jeg kan skynde meg hjem og spise mer. Jeg synder litt ved å spise bananer etter trening, men siden sukkerinnholdet er av det naturlige slaget driter jeg en lang i det.

På tirsdagen er det happy hour med jobben, men det rekker med en halvliter før jeg stikker hjem. Drinkene kan de ha for seg sjæl! En annen dag er jeg invitert på cocktailparty, der alle skal ta med seg ingredienser til en drink hver. Jeg er både blakk og på diett, så jeg tar med meg vin – og det er helt greit, det viktigste er at jeg kommer. Nå blir prosjektet mitt en isbryter for meg, og et samtaleemne blant de andre gjestene. Dietter er visst spennende. (Skryt skryt: Jeg unngår galant champagnen som serveres ved ankomst!)

Jeg finner en oppskrift på horn og dropper sukkeret. Så enkelt er det altså. Det er bare å bake inn de smarte vanene i hverdagen og finne omveiene i sosiale settinger, så kommer du langt og lengre enn langt.

Uke 4: Gammel vane er vond å vende, men gjennomførbart på fire uker

Jeg kjenner på følelsen av å ikke hige etter sukker. Ja, jeg har vent meg til livet uten sukker! Er det ikke fantastisk? Jeg har ikke det spor lyst på noe av snopet i butikkhyllene. Jeg unngår fortsatt pasta og hvitt brød, siden det øker blodsukkeret og gjør meg lysten på någgå attåt. Jeg vet sånn circa hvor mye sukker som finnes i de matvarene jeg bruker og har pleid å bruke. Jeg har lært meg triksene.

Allikevel er jeg spent på dagen som kommer, dagen da jeg kan spise sukker igjen.

1. mars: Sugar in the morning

Dagen er her. Jeg er ferdig. Jeg kan spise akkurat hva jeg har lyst på! Til frokost velger jeg meg croissanter med jordbærsyltetøy og et stykke bringebærterte jeg har sikla på siden prosjektets oppstandelse. Som den nordmannen jeg er, er jeg født og oppvokst på leverpostei og gulost, men gjennom mine to år som pariser har jeg lært meg at kaker til frokost er helt vanlig. Denne gangen derimot smaker det ikke så godt. Croissanten er helt okei, men syltetøyet er for søtt. Bringebærterten er så søt og syrlig at det sitrer i kjeven, som når du har ledd altfor mye og det gjør litt vondt. Damn, hvor er havregrynet?

Jeg hadde planer om å kjøpe meg sjokolade også, men jeg er litt redd for at det også skal være en skuffelse, så jeg lar være.

tartelette-aux-framboises
Skuffelse: Bringebærterta var altfor søt!

Bonus! Uke 5: Livet etterpå

Denne uken sier jeg ja takk til alle middagsforslagene kjæresten kommer med, men jeg holder meg til mine sunne vaner ellers. Det vil si at jeg spiser cottage cheese til frokost og pasta til middag. Jeg snur ikke om på hele kostholdet, men tillater meg å spise matvarer med høy glykemisk indeks.

En dag kommer han hjem med to stykker mørk og fersk sjokoladekake. Jeg sperrer øynene opp og kommer med et lite hyl. Det ser så godt ut! Og godt er det óg. Fy føren, det er digg. De fem-seks første skjeene lager fest i munnen og jeg er i himmelen! Men halvveis inn i kakestykket kjenner jeg at det er nok. Shit, tidligere hadde jeg lett spist hele greia i ett jafs!

Senere i uka spiser jeg min første sjokoladeplate, og det er kjempegodt. Jeg spiser en Bounty-is, og det er ikke godt. Jeg bestemmer meg for å holde meg unna syntetiske stoffer og heller gå for kvalitetsvarer når jeg vil unne meg noe søtt. Jeg trenger også fremdeles faste rammer, for det er veldig lett å skli ut i en evig sukkerorgie. Et lite kick her, et lite kick der blir gjerne til ett kick om dagen.

Konklusjon: Det er verdt det!

Å kutte ut sukker har for min del vært effektivt med tanke på tre ting: vektreduksjon, cravings og humørsvingninger. Sammen har dette gjort at jeg har fått en «lettere» kropp. Jeg føler meg kvikkere både fysisk og mentalt. Hindringer har blitt utfordringer, og når jeg handler i butikken har jeg allerede bestemt meg for hva jeg skal kjøpe.

Du synes kanskje det er vanskelig å holde deg unna visse matvarer eller ingredienser, spesielt siden du er et sosialt vesen, men min erfaring er at de aller fleste vil hjelpe deg på vei, dersom du bare våger å si fra. Det er ingen skam i å ville endre på kostholdet. Dessuten må du bestemme deg for å gjennomføre, og da funker det fett med et slikt månedsprosjekt til å begynne med. Dersom du liker din nye livsstil vil det være enkelt å fortsette, siden kroppen din allerede er avruset.

Livet blir litt kjipere om du ikke kan kose deg med mat og drikke. Personlig er jeg en av de som aldri i lengden ville byttet ut sjokoladen mot en flat mage, men jeg har fått et nytt syn på sukker og hva det slags innvirkning det har på kropp og sjel. Men kosen skal jeg ikke ta fra meg selv. Det er på tide å gjeninnføre lørdagsgodtet.

Alle bilder: Ida Sundmoen Dahle

Ida Sundmoen Dahle er redaktør i Oh Chérie. Hun er utdannet lingvist og lever for tiden livets glade dager i Paris. Aller mest opptatt av politikk, grønne ting og store drømmer. Over gjennomsnittet glad i sjuke filmer og triste bøker. Blogger på idasundae.com.